Saturday, May 19, 2018

Ce înseamnă un profesor foarte bun?

Deși am fost profesor peste 40 de ani, cred că a mă debarasa de subiectivism nu este un lucru ușor. A stabili ce înseamnă un prfesor foarte bun este dificil, dar este clar că există ori profesor foarte bun, ori profesor foarte prost. Nu există stadii intermediare. Este totul asupra becurilor legate în serie, fiecare bec reprezentând o caracteristică de calitate. Așa cum un bec ars face ca toate becurile de pe sârmă să nu se aprindă, tot așa un dascăl căuia îi lipsește o caracteristică de calitate nu este un profesor foarte bun. Pe mine nu mă interesează să fie un profesor mediocru sau un profeor bun. Pe mine mă interesează doar profesorii foarte buni. Am avut nenumărați profesori, dar numai câțiva au fost foarte buni, le-am reținut numele, am înățat multe de la ei. Ceilalți nu au fost profesori foarte buni. După atâțea ani îi consider a fi fost profesori care mi-au mâncat timpul, de la care n-am învățat nimic.
În școala generală nu am avut învățători foarte buni. Toți erau bântuiți de mediocritate și de interese meschine, precum cadouri, mese și bani. Tot atunci am avut profesori foarte buni și aici enumăr pe Elena CĂTUȚ- istorie, Lucreția TROCAN - matematică, Aretia FULGEANU - limba română, Viorica NEAMȚU - biologie.
În liceu, profesorii foarte buni au fost Florica SABINA - chimie, Eugen BOIA - fizică, Mircea ADAMEȘTEANU - istorie, Eugenia MINASIAN- matematica, Elena DULEA - economie politică și Ana SĂRĂCĂCEANU - limba română.
În facultate am avut ca profesori adevărate repere și aici enumăr pe Dragoș VAIDA - matematică, Nicolae RACOVEANU - sisteme de calcul, Ludovic TOVISSI - calcul economic, Edmond NICOLAU - cibernetică, Ludvig GRUNBERG - filosofie, Constantin DINESCU - cercetări operaționale, Ștefan MUSTĂȚEA - programarea calculatoarelor și Ioan DUMITSCU - analiză numerică.
De la toți am avut ce învăța pentru că ei:
- erau foarte deștepți,
- știau meserie ca lumea,
- aveau daul explicării,
- își pregăteau cursurile,
- dădeau dovadă de tact,
- vorbeau liber și degajeat,
- explicau logic cap-coadă.
Nu am agreat profesorii tocilari, care prezentau lucruri turuind, pe care ei înșiși nu le înțeleseseră sau improvizau, considerându-se lipsiți de respect față de noi, cei din bănci, mai ales când eram în anii terminali nu lăsam nesancționate imprefecțiunile lor.




(19 mai 2018)

No comments:

Post a Comment