Saturday, April 7, 2018

Calificativul Magna Cum Laudae

Calificativul Magna Cum Laudae este în mintea mea ceva suprem. Mai mult de atât nu există. În vremurile de demult, când un student termina facultatea cu Magna Cum Laudae însemna că respectivul este cel mai cel dintre cei mai cei. Am văzut și eu astfel de specimene cu diplomă Magna Cum Laudae dar ulterior nu m-au dat deloc pe spate, adică erau chiar mediocri pe pozițiile pe care le ocupau. Ceva mai târziu, nu știu ce ministru al educațiunii a avut năstrușnica inspirație să propună ca la acordarea titlului de doctor să existe calificativele bine, foarte bine, dar și calificativul Magna Cum Laudae. Spre surpriza mea, am văzut conducători științifici care se scremeau să obțină pentru doctoranzii lor care susținuseră tezele nu calificativul foarte bine, ci Magna Cum Laudae, ceea ce mi se părea:
- excentric,
- exagerat,
- indecent,
- ilegal,
având în vedere calitatea tezei de doctorat care ca suport material al deciziei era destul de modestă, iar calificativul foarte bine era acoperitor, zic eu. Cred că s-a și renunțat la acest calificativ la doctorat, dar s-a găsit bănuiesc un altul care să arate că foarte bine nu este suficient. Sunt tare curios dacă printre tezele anulate ca fiind plagiate au fost și teze pentru care autorii lor au primit laurii de Magna Cum Laudae. M-ar apuca râsu-plânsu dacă chiar s-a produs și așa ceva.
Cred că totuși, calificativul Magna Cum Laudae este decent să fie acordat în locul banalei diplome de excelență uneui individ care-și încheie cariera strălucitor și rezultatele sale nu sunt puse la îndoială sub nicio formă. mai mult, dacă există forme concrete de comensurare a calității muncii respectivului și se vede de la un kilometru că nivelul de calitate este peste acel normal foarte bine cu care cadorisim oameni, evident, individului să i se dea o diplomă de Magna Cum Laudae. Lui tamara BUCIUCEANU-BOTEZ, lui Florin PIERSIC, lui Carmen STĂNESCU, le-aș da câte o diplomă Magna Cum Laudae pentru întreaga carieră. Post-mortem nu aș acorda astfel de diplomă. Am o listă prea mare de indivizi cărora nu le-aș da această diplomă nici mort, că nu o merită, pur și simplu.

(04 aprilie 2018)

No comments:

Post a Comment