Monday, September 18, 2017

Comuniștii și doctorii în științe

Am mai scris despre doctoratul în științe din perioada comunistă, dar acum voi scrie altceva, căci nu vreau să mă repet. Îmi spunea cineva că atunci când s-a plecat la Moscova, tranșele de tineri erau foarte bine verificate, astfel încât tinerii să aibe dosare beton în ceea ce privește originea socială, origine care trebuia să fie beton. Un tânăr cu origine socială sănătoasă trebuia să fie:
- copil de muncitori sau de țărani săraci;
- cu părinți care n-au avut niciodată un petec de pământ;
- fără apartamente sau vile, ci cu case mici rău de tot;
- cu neamuri tot ca și părinții lor;
- din familii modeste, nu care au preoți;
- cu părinți comuniști sau fără apartenență politică;
- fără pată, adică părinții să nu fi făcut pușcărie;
- fără legături de niciun fel cu mișcarea legionară.
Legenda zice că printre acei tineri propuși să plece la Moscova era unul ceva mai copt, care așa fiind văzut, s-a crezut că are facultate terminată și a fost trecut pe listele celor care merg să facă doctoratul. După ce s-a întors în țară partidul a vrut să-l pună profesor universitar. Când să se facă dosarul s-a văzut că respectivul avea doctorat, fără a avea facultate. Ca sarcină de partid a fost să facă și facultate. A terminat facultatea și a intrat în ordinea firească.
Și pe vremea comuniștilor să fabricau teze de doctorat. Un distins domn mi-a făcut cunoștință cu un bărbat înalt și deștept. După ce bărbatul înalt și deștept a plicat, domnul distins mi-a zis:
- Tu, știi cine e boul ăsta?
- Nu. I-am răspuns.
- Ăsta el ăla care i-a făcut teza lu'madama.
Probabil așa era din moment ce plecatul avea o funcție oarecare și chiar mi s-a părut deștept lucru ce nu m-a înșelat analizându-i privirea și modul în care ne-am strâns mâna când am dat noroc.
Am promis că nu mă repet. Dar unul dintre membrii comisiei mele de doctorat mi-a povestit că rușii aveau un procedeu de validare a tezei prin trimiterea la 19 somități și numai dacă respectivii își dădeau acordul atunci se susținea, fără ca nimic să nu fie formal, superficial și fușeristic ca la noi.



(19 septembrie 2017)

No comments:

Post a Comment