Sunday, July 2, 2017

PhD - Învățământ de masă

Ideile nesăbuite ale unora de a transforma doctoratul în învățământ de masă a avut, au și vor avea efecte de-a dreptul catastrofale asupra a tot ceea ce se întâmplă în țara noastră pe termen mediu, pe termen lung și chiar pe termen foarte lung. Faptul că nimeni nu mai are dreptul să meargă la WC fără să aibă doctorat este un lucru straniu, obstructiv, dejectiv, relativ și paleativ. Nu exagerez câtuți de puțin când afirm că:
- a impune ca asistentul universitar, la examenul de admitere pe post trebuie să fie doctor este o mare porcărie;
- stagiul doctoral se face în 3 ani, când eu știu că ăia care l-au susținut pe unde știu eu, l-au făcut tras de păr în 7-7 ani, cu chiu, cu vai, are o durată acum prea mică;
- exagerarea creșterii numărului de coordonatori științifici și dezvoltarea unor mecanisme mult prea flexibile pentru derularea stagiului doctoral, a generat scăderea lacitativă a tezelor;
- persistarea în eroarea cum că actul de creație se realizează la comandă, a aruncat stagiul doctoral în urmă cu peste 60 de ani, când se făcuse școala de literatură, pentru a produce poeți în cascadă.
Sunt sigur că soluția nu se va găsi nici acum, nici peste 100 de ani, pentru că acest sistem, trebuie să dispară datorită propriei sale dezvoltări. Acum este undeva la mijloc, aflându-ne în situația:
- penibilă,
- groaznică,
- delirantă, 
- șugubeață,
- aiuritoare,
- stupidă,
când elanul de a face doctorate este înfloritor, când ambițiile de a avea o diplomă de doctor în oarece, chiar și fără acoperire sunt dominatoare. Trebuie să vină momentul în care a avea doctorat să fie ceva de rușine, iar cel căruia i se zice doctor, să considere că este o înjurătură mai grea decât înjurătura de mamă. Eu am făcut un doctorat în 6 ani, finalizat în 1978. În toți acești ani:
- nu am avut liniște;
- am citit;
- am gândit;
- am încercat;
- am verificat;
- am luat-o de la capăt;
- n-am avut concedii;
- mi-am reproșat;
- am suferit;
- am scris;
- am rupt foi;
- am refăcut;
- am căzut;
- m-am ridicat;
- am prezentat;
- m-au criticat;
- m-au sabotat unii;
- m-au încurajat alții.
N-am să înțeleg niciodată pe acei oameni care fac ceea ce n-aș fi făcut niciodată: să mă mint pe mine însumi. Să-mi zic mie că sunt doctor, când de fapt nu sunt, că am diploma de doctor, când acea diplomă nu reprezintă nici măcar un carton frumos, pentru că nu este decât un carton:
- mic;
- banal;
- nesemnificativ;
- comun;
- nesemnificativ;
- neimportant;
- nefinanciar;
- urât.
În concluzie, am simțit o undă de bucurie când discutând în anul universitar 2016-2017 cu studenții in anul al II-lea de la masterul de Informatică economică, foarte mulți mi-au zis că nici nu vor să audă de stagiul doctoral, pentru că nu vor să fie plagiatori cu 4% ca știu eu cine, nici plagiatori dovediți ca VVP, nici să fie puși în situația de a solicita retragerea titlului de doctor că au avut un coorsdonator științific inapt să deruleze activități de asemenea nivel pe motiv de IQ sub nivelul mării.



(03 iulie 2017)

No comments:

Post a Comment