Friday, June 23, 2017

PhD - Diferențe între student și doctorand

Lumea nu înțelege prea bine care sunt diferențele dintre un student și un doctorand. Le voi marca eu acum, încetișor, cu grijă, cu migală, cu obiectivitate și cu precizie:

  • studentul este doar absolvent de liceu, este mai tânăr și prin alegerea facultății vizează o profesie, facultatea ajutându-l să învețe tainele acelei profesii, atât din punct de vedere teoretic, cât și în ceea ce privește practica; studentul este absolvent al unei facultăți de 5 ani sau al unei facultăți de 3 ani și obligatoriu al unui master; înseamnă că doctorandul este undeva la peste 25 de ani ca vârstă, care are și diplome academice de terminare de studii și obiectivul său este de a intra în profunzimea unui domeniu, care are legătură cât de cât cu studiile de la licență și de la master; se asigură o continuitate, căci activitatea de cercetare științifică presupune fundamente solide, o experiență practică suficient de bună și cunoașterea domeniului;
  • studenția înseamnă predare de cursuri și desfășurarea de activități practice la seminarii și laboratoare, pentru discipline care alcătuiesc un plan de învățământ și care garantează însușirea cunoștințelor de bază ale profesiei pentru care a optat studentul să se formeze; stagiul doctoral este structurat astfel încât doctorantul să se documenteze în domeniul stabilit, să desfășoare activitate de cercetare științifică și să obțină rezultate originale, să publice în reviste aceste rezultate sub formă de articole, iar în final sunt validate de practică și de o comisie pentru susținerea în ședință publică;
  • lucrarea de licență trebuie să facă dovada că autorul ei s-a documentat, a analizat problematica abordată și pe parcursul a 40-60 de pagini a soluționat problema sau problemele descrise, astfel încât să se vadă capacitatea sa de a înțelege, de a interpreta și de a fundamenta decizii legate de rezultatele obținute pe parcursul celor câteva luni de muncă pentru elaborarea lucrării de licență; teza de doctorat este o lucrare mai amplă, cel puțin 150 de pagini, care include o parte în care este prezentat stadiul domeniului în care se desfășoară cercetarea științifică; o altă parte este destinată definirii problemei de cercetat, în care se urmărește definirea de concepte noi, de modele noi, de modalități noi de soluționare; a treia parte include soluțiile originale obținute de autorul tezei și analiza acestora pentru a evidenția valoarea lor; ultima parte arată modul în care autorul tezei a efectuat diseminarea rezultatelor prin publicații și prin implementarea soluțiilor în producției; lucrarea se încheie cu concluzii în care sunt arătate direcțiile de cercetare viitoare pentru a continua ceea ce doctorandul a realizat în stagiul doctoral pe care l-a încheiat;
  • coordonatorul lucrării de licență este fie un lector universitar, fie un conferențiar universitar, fie un profesor universitar; concucătorul unui doctorand este numai un profesor universitar, care a primit dreptul de a coordona teze de doctorat, fiind recunoscut pentru rezultatele sale de cercetător; acum, coordonarea de doctorat este atribuită numai celor care au susținut teza de abilitare, de după susținerea tezei de doctorat, abilitarea fiind o fază superioară doctoratului, așa cum se obișnuiește în Germania, dar și în Republica Moldova.
Mai sunt niște lucruri de spus, dar le voi spune cu altă ocazie. Am observat câteva erori făcute atât de cei care doresc să urmeze un stagiu doctoral și susțină o teză de doctorat, cât și de cei care coordonează doctorate. În ambele cazuri, trebuie să se țină seama de rata de succes. Dacă niciunul dintre cei doi nu gestionează cu atenție procesele, evident, rata de succes este impardonabil de jenent de mică. Sunt necesari niște pași, căci vorba cântecului, totul trebuie făcut pas cu pas.


(23 iunie 2017)

No comments:

Post a Comment