Tuesday, June 13, 2017

CSIE'50 - Cercetătorul Alexandru VINEA

În varava anului 1969 am făcut practica în producție în Centruk de Calcul al ASE, aflat la parterul clădirii din EMINESCU a instituției. Atunci l-a, cunoscut pe tânărul cercetătotr Alexandru VINEA. Era un tip blond, înalt și foarte subțire. M-a impresionat foarte mult calmul său și capacitatea de a explica lucruri complicate cu cuvinte simple, pe înțeles. După terminarea Facultății de Calcul Economic și Cibernetică Economică, secția Mecanizarea și Automatizarea Calculului Economic, căci așa se numea secția de Informatică Economică de azi, am ajuns să lucrez și eu în Centrul de Calcul, într-un laborator de la sala 2314 de azi, de la etajul al III-lea. Cercetătorul Alexandru VINEA lucra pe același etaj, la sala 2320. Am avut multe întâlniri cu el. Lucra programare în FORTRAN și ca preocupare de bază a sa erau calculele simbolice, o temă extrem de importantă la acea vreme, ca teorie și maiales ca programare, căci atunci erau restricții dure legate de dimensiunea operatorilor ce se defineau în programe. Și nici programele nu erau kilometrice. Nici memoria internă și nici memoria externă nu erau IBM 360 ceea ce sunt azi pe orice laptop banal, ci infinit mai puține. În studenție și eu vedeam un program cam care ar deriva simbolic un polinom, dar nu mai mult de atât. Cercetătorul Alexandru VINEA avea un program FORTRAN de mici dimensiuni care deriva simbolic cam orice funcție. Chestia m-a impresionat. Îl respectam pe Alexandru VINEA pentru ceea ce făcea el, pentru ce știa el, pentru cum vorbea el și pentru preocupările lui. La un moment dat am observat că Alexandru VINEA a dispărut din Centrul de Calcul. Am văzut că fusese numele lui tăiat din condică. Era clar: pleca. Își depusese actele de a pleca definitiv din țară, așa cum se întâmpla în acele vremuri cu unii tineri care doreau să plece în Izrael sau în Germania de unde erau ei sau părinții lor sau rudele lor foarte apropiate. Când depuneau actele, securitatea informa instituția și respectivii erau trecuți pe la diferite servicii administrative, nemai având acces în niciun fel la laboratoarele Centrului de Calcul și la tehnica de calcul de acolo. L-am mai întâlnit pe Alexandru VINEA de vreo cîteva ori pe coridoarele ASE și am discutat diverse. Eu tot îi aminteam de acel program minunat care făcea derivare simbolică. Ampoi am aflat că i s-a aprobat dosarul și a plecat. Când am mai discutat în timp despre el, știam că lucra la Viena. Erau colegi care l-au mai întâlnit. Sunt sigur că a făcut o carieră de excepție, pentru că era un tip de-a dreptul genial și nu mă joc cu cuvintele.

(14 iunie 2017)

No comments:

Post a Comment