Monday, June 26, 2017

Cristian POMOHACI, cel din 2002

În anul 2002 am avut ocazia să merg la Universitatea Babeș-Bolyai la susținerea tezei de doctorat a Loredanei MOCEAN intitulată Contributii la elaborarea unui sistem de asistare a deciziilor de grup folosind intranetul, avându-l coordonator științific pe distinsul profesor universitar doctor Ștefan NIȚCHI. Am vrut să nu pierd prilejul și să fac tot ce este posibil să intru în posesia unei benzi de cvasetofon cu interpretul meu îndrăgit Cristian POMOHACI. Profesorul Sabin GORON m-a ajutat, împreună cu Loredana să m-au ajutat să găsesc exact ceea ce căutam în București și nu găseam.
Era om casetă pe care imediat când am ajuns acasă am pus-o în casetofonul meu cel Panasonic Rx-D21 și am ascultat-o cu volumul dat la maxim, încât am rămas singur în apartament. Poară titlul Cântec veșnic tânăr, are ca producător pe SC Gklas Transilvan Studio, din Cluj-Napoca. Banda include melodiile:
A fi om îi lucru mare
Mândră nu mă ocoli
Bîtrânit-o iarba-n munte
Ajungă-te mândr-un dor
Ceterașule vestit
Boii trag, brazda se-ntoarnă
Ier am fost la popa-n strană
Dragul meu pahar cu vin
Doamne la dușmanii mei
Cine joacă bătrânește
Cine n-ascultă de mamă
Vai săracii talerii
Pe cărări cu pietriceșe
La Gherla la ferestruică.
Le știam pe toate, dar îmi doream ca melodia A fi om îi lucru mare s-o ascult o dată și încă o dată și încă o dată. Este melodia care l-a consacrat pe Cristian POMOHACI. Numai că înregistrarea de pe caseta mea are grave deficiențe calitative. De când este you tube nu mai am această problemă. O ascult ori de câte ori vreau și sunt mulțumit. Chia îi știu versirile. Am încercat să urmăresc evoluția solistului. Prin unele concerte a răma acelaș interpret deosebit. Aparițiile sale ulterioare nu sunt pe gustul meu și eu ascult pe You Tube cântecele de pe banda de casetofon și doar pe acestea. Pentru că mi-au plăcut versurile din  acea bijuterie folclorică A fi om îi lucru mare, le reproduc aici, să se vadă cât de mare este Cristian POMOHACI:
A fi om îi lucru mare, 
A şi domn îi o-ntâmplare. 
A fi om îi lucru mare, 
A şi domn îi o-ntâmplare 
Că domn poate fi oricine, 
Dară om cui îi stă bine, omule. 

Să hi domn nu-i o mirare, 
Să hi om îi lucru mare, 
Să hi domn nu-i o mirare, 
Să hi om îi lucru mare, 
Să hi mare nu-i nimică, 
Omenia te ridică, omule. 

Omu' hâd cu haine bune, 
Îi ca grâul cu tăciune, 
Omu' hâd cu haine bune, 
Îi ca grâul cu tăciune 
Omu' fain cu haine răle, 
Tăt ii stă bine cu ele, omule. 

Cine-i om de omenie, 
Nu grăieşte ce nu ştie, 
Cine-i om de omenie, 
Nu grăieşte ce nu ştie, 
Care îi om îl poţi să-l ştii, 
Numa' să prind-a grăi, omule. 

Lume nu mă judeca, măi, 
Pân' ce mi-am trăit viaţa, măi
Lume nu mă judeca, măi, 
Pân' ce mi-am trăit viaţa, măi 
Judecă-mă de-oi muri, 
Când n-oi mai pute' iubi, da omule. 
Judece-mă Dumnezeu, 
De-o fost bine, de-o fost rău, da omule.
Mai mi-a plăcut și cântecul La Gherla la ferestruică, pentru că cine vrea să vadă unde era corupția de pe plaiurile mioritice, în folclorul vechi trebuie să-o caute și va avea revelații teribile, căci nu la educatori și nici la comercianți și nici la meseriași nu era împământenită.
Am scris despre Cristian POMOHACI, despre tânărul de pe vremuri în ale cântecului, Cristian POMOHACI, pentru că mi-au plăcut mult cântecele lui, vocea lui și acuratețea interpretării lui, toate transmițându-mi emoție ca pe vremuri când o vedeam pe Maria TĂNASE în concerte la Casa de Cultură 23 August din Găvana, pe când eral elev de școală generală.

(26 iunie 2017)

No comments:

Post a Comment