Wednesday, May 10, 2017

Struguri fără sâmburi și amintiri din comunism

Zilele trecute am cumpărat de la Kafland din Mihai Bravu o caserolă cu struguri fără sâmburi. Când să consum am văzut ceva aiurea: 
- acolo erau două tipuri de struguri fără sâmburi;
- unii struguri de deaupra erau de foarte bună calitate și dulci;
- cei de la fundul caserolei erau verzi și acri;
- hoție mioritică de a fura prin non-calitate.
Mi-am adus aminte de vremurile comuniste când mergeam în practică agricolă toamna la cules de porumb, legume sau struguri.
Când am fost la recoltat de gogoșar se făcea export spre Germania. Se culegeau gogoșarii și se puneau în lădițe. Gogoșarii cei mai mișto erau selectați și puși în anumite lădițe. Gogoșarii cei mai nasoi erau puși în lădițele care se încărcau primele și ajungeau în fundul tirului. Apoii veneau gogoșarii mai puțin nasoi și tot așa. Ultimii erau îcărcate câteva rânduri de lădițe cu gogoșarii cei mai mișto, de expoziție. La recepție, prin sondaj, erau găsitți gogoșarii cei mai frumoși. Nimeni nu stătea să descarce un tir și să ajungă la gogoșarii nasoi. Pe nemți, i-au păcălit ăia de la ferma unde lucram, căci mânăriile ei le făceau. Noi ne ocupam să recoltăm. Sortarea ei o făceau cu șmecherii lor și chiar cu delegatul care și ăla era un corupt pentru doi arginți.
Cu strugurii lucrurile au stat tot așa. Numai că atunci când a fost export către ruși, strugurii noasoi erau puși la început și numai strugurii de expoziție reau puși în tir ultimii. Rușii nu erau așa de tâmpiți și probabil pentru că s-au prăjit, au comandat o cantitate foarte mare, dar la recepția de la ei au făcut verificarea totală a calității și i-au pus pe exportatori să vină să-și ia marfa care fusese declarată necorespunzătoare. Totul se întâmplase înainte de a sosi noi și am prins etapa în care sortarea era la sânge, toți strugurii pentru ruși erau ca de expoziție.
Se vede că supermarketurile nu au controlul calității totale și de aceea merg și ei pe minima rezistență, mai ales că plata o fac probabil funcție de vânzări. Oricum, le garantez că voi beli ochii mari în clipa când voi mai lua struguri fără sâmburi, mai ales că am păstrat și bonul am păstrat și caserola. Pe mine nu mă păcălește nimeni de două ori.

(10 mai 2017)

No comments:

Post a Comment