Saturday, May 6, 2017

CSIE'50 - Discursul lui Claudiu HERȚELIU

Mi-a parvenit printr-o întâmplare fericită discursul profesorului Claudiu HERȚELIU la ședința aniversară a semicentenarului Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, discurs care mi-a creat impresia a ceva viu, colorat și de substanță. Mi-a plăcut și de aceea i-am cerut acordul ca să-l includ aici. Iată-l:

  1. ”Ferește-te de profesorul care n-a avut curs pe ziua de azi” este o zicere a unui prieten, profesor la Universitateadin București, în care cred. În fapt, eu aveam un curs de la ora 15 pe care a trebuit să-l anulez pentru a participa la acest eveniment. Astfel, pentru a nu intra în decor printr-un mesaj liber, voi da citire ideilor pe care mi le-am pregătit.
  2. Volumul este rodul unui efort intens al echipei menționată la pagina 2. Amintesc acum doar pe domnii profesori: Ion Smeureanu, regretatul Ion Gh. Roșca, Radu Șerban, Ion Ivan, Ion Purcaru și Alexandru Isaic-Maniu.
  3. Cu ocazia volumului aniversar ASE100 echipa de lucru a facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică a realizat un material mult mai amplu decât cota care ne-a fost alocată. Astfel, cea mai mare parte a acestuia a rămas nepublicată. Echipa de lucru a actualizat, adaptat, ajustat, completat și îmbunătățit manuscrisul pentru a ajunge la ceea ce avem acum in față.
  4. Consider că un lucru de remarcat al acestui volum este actul de naștere (vizibil la paginile 11-13) al facultății obținut de la Secretariatul General al Guvernului. În prealabil s-au înregistrat eșecuri la: arhivele Ministerului Educației Naționale (din str. General Berthelot și de la Cernica). Ca o paranteză, în perioada mea de 8 ani în care am lucrat la acest minister am avut de sortat vreme de 2 luni documente din arhiva ministerului (din str. General Berthelot) și pot să afirm cu certitudine că este extrem de dificil să găsești un anume document în acel spațiu, în mare parte, impropriu. Tot fără succes au fost și căutările în arhiva ASE și în Arhivele Naționale. Reamintesc aici pe colegii care au contribuit la aceste căutări: Tudorel Andrei, Dorin Dobrincu, Nicolae Istudor, Ion Ivan, Pavel Năstase și Claudiu Turcitu.
  5. Cu siguranța lucrarea de față este una perfectibilă, capitolele ar fi putut fi ceva mai omogene din punct de vedere al dimensiunii. Există goluri de informație dar avem speranța că la CSIE100 se va face o prezentare mai completă.
  6. În ciuda eforturilor susținute desfășurate de echipa de elaborare a acestui volum, la o lectură ulterioară intrării în tipar am constatat că erori s-au mai strecurat. Sper că totuși am reușit eliminarea erorilor majore. Anecdotic, prezint aici doar două asemenea spețe. Prima se referă la prezentul volum aniversar. Pe când procesam la o oră extrem de târzie, în preziua transmiterii către tipografie a materialului, erorile pe care colegii din echipa de lucru mi le semnalaseră am constatat în tabelul de la pagina 197 în care era prezentat conținutul unui material de statistică vechi mai bine de 150 de ani termenul de “tabele de moralitate”. Fără să studiez prea mult contextul, am presupus că aceasta este o eroare destul de mare (și extrem de amuzantă în același timp) așa că am transformat în ceea ce credeam eu că este corect: “tabele de mortalitate”. A doua zi de dimineață am împărtășit, voios, descoperirea mea și altor persoane care citiseră și răscitiseră materialul. Mi s-a atras atenția că, de fapt, nu era nici o greșeală și că tabelele erau de moralitate și se refereau la ceea ce numim noi acum statistică judiciară care urmărește rate de infracționalitate. A doua speță am descoperit-o acum câteva zile. Lecturam un volum pe care-l amânasem ceva vreme și am descoperit că o literă (diferența dintre moralitate sau mortalitate) sau un mic cuvânt pot să producă efecte iremediabile. Acum aproape400 de ani (în 1631) la vreo 200 de ani după descoperirea tiparului, s- a luat decizia publicării unei Biblii în limba engleză. Acea versiune tipărită însă a avut parte de o etichetă deloc măgulitoare: Biblia păcătoasă. În fapt, în timpul procesului de tipărire s-a produs o foarte mică eroare (de două litere!). Din nefericire aceste două litere lipsă erau de la capitolul din Exodul (Ieșirea) unde erau prezentate cele zece porunci. Eroarea a făcut ca porunca a șaptea să fie, în locul celei bine- cunoscute nouă, ”Să preacurvești”. Două litere lipsă, însă ce eroare! Sper, pentru binele nostru, că nu am produs așa greșeli.
  7. În încheiere, trebuie să trecem la lucruri serioase și să mulțumim unor companii care au ajutat financiar evenimentul de astăzi în general sau publicarea volumului aniversar în mod special.
Crystal System (domnul Costin Avram)

High-Tech Systems&Software (doamna Cristina Iordan)
Systematic (domnul Tue Baadsgaard Lassen)
Cyber Knowledge Club (domnul Răzvan Bologa)
Omnilogic (domnul Gabriel Marin)
Marshal Garden Hotel (domnul Ion Antonescu)
Mercator Romania (domnul prof. Constantin Anghelache)
Ana Co (doamna Cristiana Copos)
Consider că oratorul profesorul Claudiu HERȚELIU, a reușit de pe poziția de co-coordonator alături de profesorul Ion SMEUREANU să sintetizeze foarte sugestiv epopeea realizării volumului și este antrenat să facă față tuturor criticilor mai mult sau mai puțin îndreptățite, mai ales a celor venite din partea unor chibiți care au stat pe margine, nu s-au implicat, dar care acum se uită chiorâși din varii motive, căci nici o capodoperă în ochii lor nu are sâmburele perfecțiunii și cu atât mai mult un volum care din start se știe că este la prima ediție și că vpr urma altele ce-l vor completa, îmbunătății, rotiunjindu-l să fie mai mult un cub decât o sferă.
(06 mai 2017)

No comments:

Post a Comment