Wednesday, January 11, 2017

Dida DRĂGAN, o mare voce

Îmi reprim toate reținerile legate de aparițiile Didei DRĂGAN în juriile de selecție a cântecului pentru Eurovision. Mă detașez  chiar de apariția ei catastrofală de la competiția de selectie din 1993 cu cântecul Blestem, cu o interpretare de un dramatism artificial care a și făcut ca piesa să fie eliminată și să nu se intre în finală. Interpretarea de neegalat a Mariei TĂNASE m-a făcut să mă distanțez de ceea ce se întâmpla acolo la RTV SLO Broadcasting Centre din Ljubljana. Cu cele 38 de puncte s-a plasat pe locul 7, insuficient, fiind ocupanta penibilului ultim loc din competiție.
Mie nici nu-mi plăcea stilul în care cânta Dida DRĂGAN. Mi-a dat tot timpul senzația că urlă și că are o voce pițigăiată care mă zgâria pe creier.
Întâmplarea a făcut ca zilele trecute când căutam pe youtube cantecul Cine n-are dor pe vale al Lucreției CIOBANU să-l reascult, a apărut că și Dida DRĂGAN a cântat acest cântec într-un studiou de televiziune, chiar în prezența Doamnei Munților, Lucreția CIOBANU. Am reascultat-o pentru a nu știu câta oară pe Lucreția CIOBANU interpretând acest minunat cântec. Mi s-a părut extrem de îndrăzneață Dida DRĂGAN să interpreteze chiar în prezența Lucreției CIOBANU respectiva bucată, chiar dacă Dida DRĂGAN este un nume. Dar, una-i una, alta-i alta. Am zis să ascult și oi vedea. De la primele note, totul s-a schimbat. Mi-a apărut în acest cântec o cu totul altă Dida DRĂGAN, și anume:
- cu o voce mare:
- profundă;
- clară în rostire;
- voce de mare întindere;
- acute stratosferice;
- stăpânește tehnica respirației;
- foarte muzicală;
- care păstrează cântecul;
- are modulații perfecte;
- face treceri spre dramatism;
- are poezie în glas;
- cântă fără niciun efort.
Sunt sigur că ascultând-o, Lucreția CIOBANU a fost absolut încântată. Dida DRĂGAN a cântat fără cusur cântecul, fără a se depărta deloc de original. Timbrul vocii sale, sunetul acela de cristal fin i-a imprimat multe elemente făcând interpretarea made Dida DRĂGAN. Există unele preocupări la marile case de înregistrări de a pune alternativ interpretări ale unor mari cântăreți de operă așa cum se întâmplă cu aria Casta Diva în interpretarea Mariei CALLAS vs Angela GHEORGHIU dar există și altele. Sunt sigur, că făcând același lucru și pentru în cazul menționat de mine, ar ieși un lucru nemaipomenit, pentru că pentru cântecul  Cine n-are dor pe vale, suntem în fața a două înregistrări de excepție.
Am căutat să văd dacă Dida DRĂGAN mai are și alte cântece de muzică populară în repertoriul ei. Am găsit tot pe youtube melodia Maria neichii Marie, care are la bază interpretarea Mariei TĂNASE. La viața mea, am văzut că multe cântărețe au căutat să interpreteze melordii din repertoriul Fetei Cântului, cum i-a zis Mihail SADOVEANU, Mariei TĂNASE. Până la Dida DRĂGAN n-am găsit nicio interpretare care să fie la înălțimea originalului. Maria TĂNASE are la această melodie, ceva special, mai ales legat de ritm, duratavocalelor, dar și acele modulații ale vocii care sunt venite parcă din cosmos și sunt imposibil de reprodus de vocea umană. Ei bine, Dida DRĂGAN, a reușit! Și aici ea a adus nota ei personală, folosind acele treceri cu care ea s-a impus în muzica de rock, dar care aici merg de minune, integrându-se perfect în linia melodică originală. Da, Dida DRĂGAN este o voce mare. Da, Dida DRĂGAN, este o voce foarte foarte mare. Fiecare cuvânt este rostit complet, accentul fiind pus exact așa cum marea Maria TĂNASE l-a pus. Spre deosebire de alte dăți, aici Dida DRĂGAN parcă șoptește cuvintele, creind în acest fel o atmosferă specifică încărcăturii emoționale pe care tristețea conținutului versurilor o impune.
O altă înregistrare de la Revelionul 2016 de la Sibiu, marea cântăreață Dida DRĂGAN a interpretat în aer liber cântecul Lucreției CIOBANU, Codrule, bătrânule. Acum am văzut nota personală a interpretării cu acutele ei specifice, care nu au deformat cu nimic linia melodică, făcând din interpretarea din acea seară un element de referință. Tot timpul se va vorbi numai de cele două interpretări de referință.
Cântecul Buna dimineata nana, pe care eu îl știu în nenumărate interpretări din care eu consider referință pe cea a lui Ioan BOCȘA, a găsit în interpretarea Didei DRĂGAN încă un reper, cu elemente particulare, inconfundabile, sunetele ei,  uneori parcă vin din stratosferă.
Am mai ascultat Doina din Maramureș care mi-au evidențiat o sensibilitate excepțională, care mă face să merg cu aprecierile și mai departe la adresa vocii lui Dida DRĂGAN, care aici știe să introducă particularitățile vocii exact acolo unde trebuie. Există mai multe interpretări ale acestei doine, toate fiind de mare clasă și vocea lui Dida DRĂGAN  se adaugă lor.
Știam despre un cântec frumos cântat de Dida DRĂGAN și mi-am dorit să-l reaascult. Nu știam decât o frântură de vers ceva cu siberii degheață. Prin încercări repetate, reamintindu-mi un pic și linia melodică, l-am identificat, fiind vorba de cântecul Reaprindeți candela, pe versuri de Grigore VIERU și cu muzica lui Ion ALDEA TEODOROVICI.
Am trecut să ascult altfel cântecele interpretate de Dida DRĂGAN și să văd altceva decât vedeam înainte de episodul cu cântecele de muzică populară. Mă gândeam acum cât de important este pentru un artist să arate cât de mare este interpretând cântece pentru care există repere. Când acum mulți ani am văzut la Academia de Arte mulajul realizat de Constantin BRÂNCUȘI, mi-am dat seama ca marele sculptor știa totul despre corpul uman. Când am văzut bustul lui Carol DAVILA realizat de Constantin BRÂNCUȘI, care se află în curtea Spitalului Militar Central, am văzut că acesta a arătat lumii că știe să sculpteze și cum au făcut marii lui înaintași. De atunci am văzut cu alți ochi opera titanului de la Hobița. Așa și în cazul cântăreței Dida DRĂGAN. Numai după ce am văzut interpretări ale sale pentru care există repere fundamentale și mi-am dat  seama că ceea ce a realizat, se așează acolo sus, lângă ele, îmbogățindu-ne universul. În repertoriul său se află colinde și cântece religioase, cu interpretări memorabile.
Încercarea sa de a intra în politică a fost în anul 2008 doar o încercare. A candidat din partea PNL la Senat, dar cu 11,07% din voturi nu a fost suficient fiind devansată de Cristian DIACONESCU și de Tudor ȘERBAN, așa cum nici Luminița ANGHEL în Colegiul 25 a fost devansată de Elena UDREA. Înseamnă că politicienii de profesie au mai mult succes decît soliștii de muzică pop sau rock. Nu așa stau lucrurile în cazul când apar  în alegeri cântăreți de muzică populară. Atunci politicienii pierd.
Asemeni situației în care literatura noastră a trebuit să separe pe GOGA poetul de GOGA politicianul, mă bucur că am reușit să separ de Dida DRĂGAN cea de la tot ce a însemnat Eurovision de Dida DRĂGAN, marea cântăreață, care a impus un stil, un nivel și un repertoriu. Și toate pentru calitățile sale vocale, pentru sensibilitatea ei specială și pentru talentul său imens. VChiar dacă în toate aparițiile sale Dida DRĂGAN este îmbrăcată invariabil în veșminte negre, stilul, interpretarea și mai ales vocea ei rămân ceea ce sunt: Dida DRĂGAN.






(12 ianuarie 2017)

No comments:

Post a Comment