Sunday, December 18, 2016

Tmpul american

Toată lumea vorbește de America, mai ales marcând că americanii sunt cu mult în fața altora. Încep calculele, unele dintre ele extrem de convingătoare. Eu am să vorbesc despre timpul american. Și în USA ziua are tot 24 de ore. Și în USA ora are tot 60 de minute. Și în USA minutul are 60 de secunde. Numai că trebuie văzut cum este folosit timpul.
Dacă cineva vrea să meargă la cumpărături știe că drumul va fi de 8 minute la dus și 10 minute la întoarcere. Calculul este făcut funție de momentul din zi. Mai știe că în magazin va sta 35 de minute în raport cu ceea ce are de cumpărat. Deci activitatea numită cumpărături are în USA estimarea 
T1=8+10+35=53
În realitate se obține T2=50.
Niciodată T2 nu va fi prea departe de 53, adică uneori T2=20, alteori T2=70 sau T2=60 sau T2=90, adică ceva total imprevizibil.
Pentru a se vedea cum stau lucrurile se va calcula dispersia D1 pentru 100 de cumpărături în USA și pentru 100 de cumpărături D2 să zicem în Ro. Eu am făcut un calcul dar numai pe vreo 5 activități și colo șo colo, adică in total 10 și raportul dintre cele două disperii a fost șocant, ceea ce arată șă terbuie un alt indicator. E totul legat de stabilitatea și predictibilitatea mai ales în zona efectuării deplasărilor. Ceea ce la noi este inclus ăntr-un interval de lunbime L=Imax - Imin = 10*Imin am văzut că în USA L = 2*Imin. Înseamnă că fondul de timp este utilizat altfel, adică undeva de 5 ori mai eficient. Nu am calcule complete pentru că am dezarmat prea ușor când am văzut cum arată seriile de timp pe acre le-am constituit pentru niște lucruri simple, fără a ține seama de fluctuațiile de calitate care sunt foarte mari la noi și insesizabile în USA. Cine face analize comparate va trebui să analizeze timpul american prin prisma eficienței cum este acesta utilizat. Metode statistice există. Și date există. Eu am incercat altceva și cred că pe direcția aceasta trebuie mers. Generalizările însă sunt riscante dacă nu sunt prezentate ipotezele de lucru.

(17 decembrie 2016)

No comments:

Post a Comment