Sunday, December 18, 2016

Portret în oglindă cu credit

Niște reguli elementare vorbesc despre gestionarea riscurilor, așa fel încât acestea să nu genereze catastrofe. La români există proverbul ca nimeni să nu vândă pilea ursului din pădure, adică, să nu ia în calcule ipotezele foarte optimiste, care de cele mai multe ori nu devin realitate.
Acum mulți ani a venit la mine un tip care dorea să-și cumpere o mașină și dorea să iau eu un credit cu care el să-și cumpere mașina, cum că nu dorea ca la el la muncă să se știe că banii erau ai lui. N-a suflat o vorbă despre cum plătesc eu ratele sau cum îmi dă el banii acum la început să fie totul onorabil, inclusiv în suma dată să se găsească și dobânda. I-am zis că voi face un credit pentru el cu o rată de 30 de USD pe lună, căci nu vreau să risc. În cazul în care nu vine să achite rata să sting eu creditul de 1.000USD chiar a doua zi. Atât eram eu în stare să fac. Omul s-a supărat. Vroia o rată de 500USD pe lună. Așa sunt unii. Dacă el spunea: mașina face 15.000USD. Creditul îl iei pe 3 ani si total dobândă este 4.000USD. Îmi dădea 19.000USD și eu făceam creditul. Dar ca să garantez eu cu casa pentru moftul lui, chiar dacă zicea că-i sunt cel mai bun ptrieten, chiar era absurd. Nu știu ce a făcut. Eu știu că este ca la război: de ce să plângă mama? mai bine să plângă mă-sa!
Un alt episod a fost cu un credit de acumpăra mobilă. Aveam banii dar vroiam să vod cum lucrază CEC. Prima surpriză a fost că funcțiomara, o obraznică, îmi sugera că depinde de ea acordarea creditului... I-am zis că suntem în decembrie și că m-ar deranjea să întârzâie pînă după 15 iulie, că plec în concediu. Am plecat. M-a sunat. Mi-a dat creditul. După un timp, deși achitam ratele, mi-a zis că mi-a dat cu un leu mai mult decât trebuia și să vin la ea să achit acel leu. M-am dus la o sucursală din spatele magazinului Eva să achit leul, căci dacă mergeam acolo la sucursala Palladt, mașina, metroul m-ar fi dus la 20 de lei și la timp foarte mult pierdut. Doamna de la Golescu s-a siderat că numai hârtia și serviciul făcea vreo 15 lei. Așa este când unii sunt zeloși.
Morala: creditul se face exact cu suma care este de achitat în orice condiții, fără a fi nevoie de a pierde exact obiectul pentru care s-a făcut creditul. Deci înainte de a lua un credit trebuie să ne uităm în oglindă și dacă îl vedem pe Bred Pitt creditul să fie de milioane de euro. Dacă ne vedem pe noi așa cum suntem, cu bune și cu rele, prudența trebuie să ne copleșească și creditul să fie cu o rată cât mai mică posibil. Creditul făcut pentru alții sau garantat altora este ceva groaznic sa nu zic oribil. Eu nici umbrei mele nu i-aș garanta un credit. Dacă umbra mea nu-l mai plătește, eu scot banii din buzunar. Am văzut oameni nevinovați, dar creduli, care au garantat credite și au rămas să le plătească, pentru că beneficiarii lor reali au dispărut ca măgarii în ceață.



(18 decembrie 2016)

No comments:

Post a Comment