Tuesday, November 22, 2016

CSIE'50 - informatica, cibernetica și cei de la matematică

Din start trebuie să spun că studenții de la Cibernetică, fie că s-a numit Facultatea de Calcul Economic și Cibernetică Economică, fie că s-a numit Facultatea de Planificare și Cibernetică Economică sau acum că se numește Facultatea de Cibernetică, Statistică, și Informatică Economică, au avut privilegiul de a-i avea la matematică pe cei mai buni profesori din Catedra de Matematic, Valeriu BĂDIN. Profesorii Haralambie IONESCU, Mihail BOTEZ, Dragoș VAIDA, Ion SĂCUIU, Veronica BURLACU, Tiberiu POSTELNICU, Jean PURCARU, Radu ȘERBAN, Rodica COROI sunt numai câteva din numele ilustre de matematicieni care au format gândirea riguroasă a celor care urmau să meargă să facă informatică, statistică sau cibernetică în economie, după absolvirea facultății. Am avut surpriza să fiu coleg cu fostul meu profesor de la Liceul din Breaza, matematicianul Ciprian COZMA prin 1990, pentru o foarte scurtă perioadă. Unei figuri luminoase din punctul meu de vedere, profesorul Constantin DINESCU îi păstrez o vie amintire pentru că de la el am înțeles ceea ce înseamnă cercetările operaționale. Cu prietenul meu Emil MOSCOVICI am scris nenumărate articole, iar abordările sale elevate au permis găsirea de soluții excelente cu care să fie simulate modalități de a estima zăcăminte de minerale la ICG, unde se făcea cu adevărat cercetare în geologie.
Îmi amintesc cu mare plăcere de modul în care matematica îi cernea pe candidațiii de la cibernetică cu un subiect de 3 puncte. Îmi amintesc cu plăcere de modul în care cei ce alcătuiau subiectele de admoitere găseau modalități de a răsplăti creativitatea și mai ales inițiativa tinerilor care băteau la porțile unei facultăți deosebit de prestigioase.
Am cunoscut matematicieni devărați, adică au terminat Facultatea de Matematică și au făcut doctorate în matematică. Am cunoscut matematicieni care au terminat Facultatea de Matematică dar au făcut doctorate în Cibernetică și statistică economică. Mulți dintre economiștii din DICE au făcut a doua facultate Matematica, ceea ce le-a dat o deschidere spre ceea ce aveau de făcut la disciplinele pe care ei le predau, întrucât matematicile făcute acolo le-a adus multă rigurozitate în ceea ce predau sau elaborau ca materiale didactice. Voi avea un articvol în care voi da detalii despre cei pe care eu i-am considerat valoroși în raport cu ceea ce au adus ei întru dezvoltarea facultății CSIE.



(22 noiembrie 2016)

No comments:

Post a Comment