Saturday, October 22, 2016

Am și eu o nedumerire

Am citi și am recitit poezia Pașa Hasan a lui George Coșbuc și m-am oprint asupra stroferi:
Sălbaticul vodă e-n zale şi-n fier
Şi zalele-i zuruie crunte,
Gigantică poart-o cupolă pe frunte,
Şi vorba-i e tunet, răsufletul ger,
Iar barba din stânga-i ajunge la cer,
Şi vodă-i un munte.
Am în față și portrete ale lui Mihai Viteazul, gravuri de epocă și statuia lui Mihai Viteazul de la Universitate, dar și alte statui și toate mă determină să concluzionez că:

  • domnitorul ținea barda în mâna stângă;
  • domnitorul avea o barbă tunsă foarte îngrijit;
  • barba domnitorului nu era atât de mare cât să fâlfâie.
Înseamnă deci că strofa trebuie să arate cam așa:
Sălbaticul vodă e-n zale şi-n fier
Şi zalele-i zuruie crunte,
Gigantică poart-o cupolă pe frunte,
Şi vorba-i e tunet, răsufletul ger,
Iar barda din stânga-i ajunge la cer,
Şi vodă-i un munte.
Cred că ar trebui să fie luate manuscrisele lui Coșbuc, dacă or mai exista și ar trebui să se revadă dacă nu cumva a fost o eroare de transcriere. Nu mi-l imaginez pe Mihai Viteazul cu o barbă lungă și moale care să se despice în două în goana calului și partea din stânga bărbii să-i fluture-n vânt, cam nefiresc.

(23 octombrie 2016)

No comments:

Post a Comment