Friday, September 9, 2016

Profesorul


Privilegiul de a-l cunoaste pe profesorul TÖVISSI mi-a fost oferit de cursul de cursul de Calcul economic din anul al IV-lea de facutlate. Domnia sa era si prorector in acelasi timp. Fata de toti ceilalti profesori asi ASE-ului, profesorul TÖVISSI s-a diferentiat, intrand in galeria marilor mei profesori prin:
- vaste cunostinte de matematici
- puterea de perfectionare
- introducerea in cursurile sale de noi metode
- capacitatea de a sintetiza
- modul de a transmite informatia
- tinuta morala speciala.
Am invatat pentru examenul acela si am luat o nota buna, zic eu.
 Dar mi-a ramas in memorie OMUL si mi-am propus ca daca voi ramane in invatamantul superior, cu EL voi lucra. Asa a si fost, dar dupa doi ani cand s-a pus problema admiterii la doctorat. L-am asteptat in fata cabinetului sau de prorector, i-am spus ca doresc sa merg sa fac doctoratul cu domnia sa. A fost de acord. De atunci a inceput colaborarea cu marele profesor Ludovic TÖVISSI , colaborare care a incetat atucnci cand mentorul meu s-a dus spre ceruri, in lumea celor drepti.
Cine intra pe site-ul ASE.ro va vedea ca profesorul Tovissi a coordonat tezele de doctorat ale unor mari personalitati ale stiintei economice din Romania, printre ei enumerand pe Ion Gh ROSCA - actual rector al ASE, Vergil VOINEAGU - actual presedinte INS, Constantin MITRUT - fost decan al Facultatii de CIbernetica intre 1993 - 2007, Lucuian CROITORU - economist de marca in BNR si propus pentru functia de premier in 2009, Valer ROSCA - fost decan la Universitatea din Sibiu, Emil SCARLAT - fost sef al Catedrei de Cibernetica Economica prin anii 90, Constantin TARHOACA un profesor de geniu decedat mult prea devreme, Andrei TUDOREL - profesor in catedra de Statistica si multi, multi altii.
Acum actualizând articolul, profesorul Andrei Tudorel este președintele INS, ceea ce spune foarte mult legat de problematica abordată aici și din care mulți au de învățat mai ales în ațși stabili criterii după care dezvoltă colaborări, bazate strict pe elemente valorice, exact așa cum a procedar profesorul Ludovic TÖVISSI.
Cartea de TOVISSI si RANCU era celebra in toata Romania pentru ca pentru prima data se prezenta controlul statistic al calitatii in mod clar si categoric de catre oamenii care intelesesara exact despre ce era vorba.
Au mai urmat si alte carti scrise de profesorul TÖVISSI, tot atat de bine gandite si documentate. A scris despre Balanta Legaturilor Dintre Ramuri cu profesorul Eugen Tiganescu, a scirs cu Scarlat, cu Tasnadi, cu A. Isaic-Maniu si a scris si in colective mari, carti de statistica teoretica pentru studenti.
Dupa incheierea colaborarii cu profesorul Rancu, profesorul Tovissi si-a format un colectiv in catedra format din Tudor Baron, Alexandru Isaic-Maniu si pentru un timp Ilie Niculescu, realizand impreuna materiale de uz intern, care in acele vremuri necesitau eforturi speciale de tehnoredactare, unele formule trebuind sa fie scrise cu mana, nu ca acum cand procesoarele de text asigura supercalitate, autorii trebuind numai sa conceapa modelele.. Continuand activitatea de cercetare stiintifica pe probleme de modelare economica, profesorii Ludovic Tovissi si Eugen Tiganescu, au publicat in Editura stiintifica si enciclopedica din Bucuresti, in anul 1976 o lucrare de 297 de pagini in care pe cele sapte capitole, autorii au dezvoltat abordari originale legate de asigurarea bazei de date care sa permita analiza dinamica atat in viziune intrari-iesiri, cat si in abordarea mult mai complexa in care economia este vazuta ca un sistem format din subsisteme care interactioneaza in cadrul unor sectoare bine definite. Abordarea sistemica este vazuta atat la nivel macro dar si la nivel micro, unde este data o solutie foarte interesanta a programului de productie, in contextul asigurarii necesarului de date care sa reduca decalajul intre momentul obtinerii solutiei si momentul incheierii procesului de achizitie a datelor.
Colaborarea intre statisticianul Ludovic Tovissi si matematicianul Viorel Gh. Voda era cunoscuta in epoca si apreciata ca fiind una extrem de rodnica. Un rezultat semnificativ al acestei colaborari a fost lucrarea METODE STATISTICE - APLICATII IN PRODUCTIE, elaborata de cei doi si publicata in editura Stiintifica si Enciclopedica din Bucuresti in anul 1982. Folosind o bibliografie cu 206 titluri semnificative, autorii au elaborat in cele 380 de pagini o lucrare in care au abordat probleme precum controlul statistic al calitatii, analiza dispersionala si proiectarea experimentelor. In prealabil, autorii ofera acele elemente necesare unei abordari realiste a problemelor complexe din economie prin utilizarea aparatului statistic (capitolele 1 -3). Se arata clar ce ofera statistica si cum trebuie apreciate rezultatele oferite prin aplicarea metodelor statistice, aratand ca determinismul simplist este in contradictie cu viziunea larca a interpretarilor in care apar esantioane si probabilitati, care ofera un alt mod de abordare in cunoasterea realitatii, folosind informatii incomplete, asa cum este in viata de zi cu zi. Pentru a oferi o baza de lucru operationala, in cele 35 de anexe sunt date (paginile 389 - 492) o serie de valori tabelare fara de care problemele de tipuri similare cu cele date de autori nu ar primi solutie completa si corecta. In 1968 - 1969 am urmat cursul de Calcul economic, care mi-a placut prin noutate si rigurozitate. Era predat de profesorul Tovissi, care era si prorector la acea vreme. In 1972 cand s-a pus problema sa fac un doctorat, impotriva celor ce vroiau sa fac altceva, cu altcineva, au l-am ales pe profesorul Tovissi care m-a acceptat si am inceput un drum greu, lung dar foarte benefic pentru mine. Profesorul Ludovic TOVISSI m-a:
- incurajat in cercetarile mele
- sfatuit cat de mult sa aprofundez domeniul ales
- ghidonat unde sa public, la ce conferinte sa particip
- invatat sa lucrez cu oamenii in echipa
- cultivat sa ma indrept numai spre lucruri de perspectiva
- scos din mari incurcaturi, provocate de niste nefericiti care n-au inteles nimic de la viata.
Teza mea de doctorat MODELUL ECONOMICO-MATEMATIC AL SECTIEI INTREPRINDERII INDUSTRIALE inainte de a fi sustinuta, avea numeroase participari la conferinte, articole publicate si prezentari, inclusiv la ICI in fata marelui C.V. NEGOIȚĂ. Se stia cine sunt si cate parale fac, drept pentru care am avut o comisie de nota 100, in persoana lui Badea Leonard, Eugeniu Niculescu-Mizil, Eugen Tiganescu, conducatorul meu de doctorat si ca presedinte a fost decanul de la Facultatea de Cibernetica, profesorul Virgil Sora.
Din incidentul cu furtul avizului meu de partid de catre o gasca implicata intr-un concurs de lector unde eu eram contracandidat cu teza sustinuta, ailalti, nu, profesorul TÖVISSI m-a scos rapid cu o idee geniala,sprijinit de profesorul de la informatica de gestiune carte era si in comitetul municipal de partid.
Am scris mult, am cercetat mult sub indrumareaq profesorului Ludovic TÖVISSI. Vremurile erau dure dar cine dorea sa faca ceva, facea. Acum se vorbeste prea mult despre cat de grozavi am fost dar altii nu ne-au dat voie sa facem ceva special. Nu este adevarat. Eu daca eram si mai grozav, faceam acele lucruri grozave pentru ca nimeni nu mi s-a opus sa le fac, nimeni nu mi-a pus piedici sa public in strainatate.
Am admirat la profesorul TÖVISSI corectitudinea . In tot timpul cat am colaborat, fie ca eram doctorand sau eram pur si simplu, un mai tanar coleg, mi-a aratat ce inseamna sa fie omul de calitate si sa nu ceara nimic sa nu impuna nimic, sa nu conditioneze nimic. Rar mi-a fost dat sa intalnesc persoane atat de cinstite, care sa evolueze strict prin performanta lor.
Profesorul TÖVISSI este un exemplu de om care numai prin munca cinstitta, prin studiu la detalii a evoluat si m-a invatat si pe mine ce inseamna sa:
- te orientezi spre o problema
- te documentezi de la sursa
- nu mimezi aproofundarea lucrurilor
- scri un articol in care fiecare cuvat sa fie cantarit
- primesti o carte oferita de el care sa te scoata din incurcatura
- dai un material la analiza si sa accepti punctul de vedere avizat
- lupti sa fi cat mai bun in domeniul tau, prin fapre si prin materiale scrise
- mergi la sursa, sa probezi tot ceea ce spui si faci in practica.
Am publicat un articol de o jumătate de pagină dedicat profesorului TÖVISSI în ziarul Dimineața pe care l-am lipit pe ușa departamentului de Statistică în preajma aniversării sale la 65 de ani.

(articol scris în 2012 și actualizat azi 09 septembrie 2016)

No comments:

Post a Comment