Wednesday, August 3, 2016

Prin muzee: Muzeul Aman

Rar mi s-a întâmplat să văd atâta neglijență față de un mare pictor și sunt sigur că nu ne lăudăm să fi avut 1.000 de pictori chiar foarte, foarte mari. Ori Th. AMAN este unul din primii 20 cei mai mari pictori ai României. Acest muzeu, Muzeul Theodor AMAN e situat în buricul târgului, pe ROSETTI 8 și este o clădire absolut superbă, care a scăpat ca prin minune de tăvălugurile comuniste, dar nici bine nu a ajuns din cauze obscure de renovare. Iarna este tare frig acolo. Lacătul de la poartă e uricios. Casa nu are multe camere, dar este așa de frumoasă, cu tavanele înalte, cu picturi sus  pe pereți și are aerul acela boem care dă impresia că maestrul este ieșit un pic în oraș și se va întoarce în cateva ore. Și aici mi-a plăcut lumina și mi-au plăcut ordinea lucrurilor, iar cel cu acre am fost acolo, irlandezul Thimoty HALL a rămas profund impresionat că și la el în țară sunt castele tot așa micuțe dar care asigură o anumită intimitate. Eu l-am admirat pe marele pictor AMAN pentru multe dintre tablourile lui, dintre care Hora de la Aninoasa și Hora Unirii la Craiova erau în vremea mea cele mai renumite, deși el pictase cu mult maqi multe tablouri tot așa de interesante, dar care în raport cu ceea ce urmăreau acele vremuri, nu erau transmițătoare de mesaj. Erau vremurile prin care Eminescu era marele poet prin poezia Împărat și proletar și nicidecum prin Doina, care era interzisă. Muzeul AMAN l-aș vizita de 1.000 de ori pentru că are ceva care îmi place mie, o liniște aparte.


(03 august 2016)

No comments:

Post a Comment