Thursday, August 4, 2016

Prin muzee: metroul din Moscova

Am primit pe când eram elev un album în care erau și poze din metroul moscovit. Eu am circulat cu nenumărate metrouri și stațiile de unde am urcat sau unde am coborât:

  • semănau una cu alta;
  • erau simple;
  • aveau maximă funcționalitate;
  • dominante erau indicatoarele informative;
  • respectau cerințe de funcșionalitate.
Toate metrourile din lume seamăna unul cu altul pentru că s-a urmărit ca ele să satisfacă acea cerință elementară, de a se circula rapid, fără opriri suplimentare, altele decât cele din stații. Din pozele copilăriei mele, rezultă că metroul din Moscova este cu totul altfel pentru că:


  • stațiile sunt la mare adâncime;
  • pentru stații este folosită marmură;
  • stațiile nu seamănă una cu cealaltă;
  • în fiecare stație se află opere de artă sub formă de basoreliefuri și statui;
  • există o frumusețe aparte a fiecărei stații prin sistemul de iluminare;
  • stațiile au mari deschideri și sunt unicate ca stiluri artistice;
  • sunt folosite elemente de artă rusă;
  • se operează și acolo cu simboluri din perioada sovietelor.
Oricine intră într-o stație a metroului moscovit rămâne pentru câteva secunde fără suflare, apoi se minunează și în final cade în admirație necondiționată. El vede cu totul altceva decât și-ar fi imaginat că există într-o stație de metrou. Eu consider că acest metrou este el însuși un muzeu.


(04 august 2016)

No comments:

Post a Comment