Tuesday, July 19, 2016

Vizbilitatea culturiștilor de la noi

Sportivii, indiferent de ramura în care activează devin vizibili prin:

  • transmisiunile tv de la competiții;
  • articole de presă;
  • prezentări la radio;
  • postere în locuri publice;
  • prezența în reclame;
  • conturi pe facebook;
  • site-uri personale;
  • denumiri de exerciții cu numele lor;
  • prezența în săli când se antrenează;
  • întâlniri și conferințe organizate;
  • festivități unde ei primesc onoruri;
  • cărți biografice sau de descriere evenimente ;
  • scandaluri în care sunt implicați;
  • medaliile pe care le câștigă;
  • munca lor de antrenori de mai târziu;
  • snoavele care circulă despre ei;
  • poveștile lor de iubire celebre.
Diferă de la sport la sport nivelul de vizibilitate al sportivilor. De departe fotbalul asigură cel mai înalt nivel de vizibilitate echipelor și fotbaliștilor eficienti prin goluri marcate sau șuturi periculoase apărate. Săptămână de săptămână se transmit integral partide de fotbal, chiar dacă unele sunt anoste sau trucate, dar se transmit și numele celor 22 de jucători sunt rostite de crainic ori ce căte ori respectivii fac sau nu fac ceva acolo pe teren.
Deși culturismul este sportul unde vizibilitatea prin imagine este cea care contează cel mai mult  și deși există nenumărate forme de asigurare a acesteia, sportivii luptă mai mult singuri să se promoveze, întrucât:
  • lipsesc aplicații în mediile virtuale care să prezinte sistematic activitatea sportivilor în competiții și nu numai, pentru a se vedea cu claritate cine sunt culturiștii de la noi, care este palmaresul fiecăruia și care este nivelul de performanță atins, descris prin seturi de fotografii care să asigure comparabilitatea corectă și care să permită evaluarea după ani și ani a stadiilor atinse de aceștia;
  • modelele clasice de abordare a descrierii activității culturiștilor, verificate în lume nu sunt transaltate și la noi, astfel încât să se asigure conservarea informațiilor de bază în structura existentă în marile competiții din lume și cae să conducă la integrarea culturismului de la noi în circuitul normal pe care acum internetul îl asigură fără nicio problemă;
  • strategia de asigurare a vizibilității culturismului dar și a culturiștilor noștri, mai ales, nu este definită, ceea ce conduce la abordări extrem de diferite de la sportiv la sportiv, de cla club la club, de la proprietar de domeniu web la proprietar de domeniu web, iar consecința imediată este pierderea de informație care oricum a circulat in mediul online sau în presa scrisă;
  • regulile existente în alte sporturi nu sunt preluate și de culturițti din motive obiective, dacă se are în  vedere ce înseamnă un antrenament în acest sport, ce înseamnă pregătirea unei competiții, dar mai ales costurile pe care practicarea  culturismuluile implică; dacă regulile ar fi prezentare la cursurile de antrenor de culturism, dacă ele ar fi cunoscute și aplicate de culturiștii profesioniști s-ar forma un curent și dacă nu toți culturișii, năcar o importantă parte a lor ar genera acele elemente de vizibilitate bazate pe aceste reguli, ceea ce ar conduce la eficientizarea acestui sport.
Deși culturismul nu este un sport închis, adică există nmai culturiști și atât, față de celelalte sporturi, culturismul nu are dezvoltate acele elemente care să genereze și în practică un nivel de deschidere corespunzător. Înseamnă că și sportul numit culturism trebuie să dezvolte activități care să stabilească relații permanente cu publicul, să aibă suporteri așa cum există suporteri în atletism ca să nu mai vorbim de handbal dar cu deosebire de fotbal care umple cu ușurință stadioane de peste 80.000 de locuri la o adică.
În culturism există manifestări sportive atât la nivel național, cum sunt campionatele, dar și la nivel local, ceea ce conduce la ideia existenței unui public amator de a participa la competiții cu culturiști, dar ideia de a avea săli pline cu plătitori de bilete trebuie dezvoltată și în continuare. Culturismul în momentul acesta nu este un sport de masă în primul rând pentru că cetățenii nu-l percep ca o necesitate în dezvoltarea propriei lor personalități, fiind dominați de performanța arătată de sportivi acolo unde sunt prezenti, fără a se face legătura că între nivelul acela de performanță și nenumăratele ore de antrenamente ca la orice alt sport, este o legătură directă. Acum este dezvoltată o importantă rețea de săli de fitness-culturism și au fost școliți foarte mulți antrenori sau personal-trainers cum le place multora să-și zică. În acest context, mulți dintre marii culturiști vin să se antreneze acolo, multe dintre marile glorii ale culturismului devenite antrenori lucrează la acele săli și vizibilitatea este cât de cât asigurată, însă nu la un nivel foarte ridicat.
Se impune ca în viitorul foarte apropiat să se coboare în culturism mai către cetățenii obișnuiți, să se meargă în licee și să existe o mai intensă propagare a informațiilor despre acest sport în viața de zi cu zi, pentru a fi mult mai bine cunoscut. Faptul că există o revistă românească de culturism, dar care nu este a federației, faptul că sunt traduse reviste de culturism, faptul că există magazine de suplimente și multe alte elemente legate de culturism, arată că preocupări există, numai că acestea trebuie coordonate unitar, bazate pe o strategie clară, definită, acceptată și care să fie implementată.
În momentul de față sunt de consultat domeniile web:
http://web.frcf.ro/
http://www.topculturism.ro/revista-culturism-fitness/
http://www.culturism-suplimente.ro/
http://www.nutrishop.ro/
http://www.tigerclassic.ro/
http://www.florinteodorescu.ro/
http://www.florinuceanu.ro/
http://www.culturism.ro/
În mod normal fiecare sală de fitness-culturism are domeniul său web dar acolo este necesar să fie aspecte legate și de viața culturismului ca sport, prin sportivii care frecventează acele săli. Dacă acum toți cei care practică acest sport au conturi în rețele de socializare, va trebui trecut la următorul stadiu, acela de a construi un curent în mediul virtual care să facă din culturism un sport atractiv, dar mult mai popular, pentru că numai un sport cu mulți tineri care îl practică devine vizibil, căci nu există vizibilitate în general, ci vizibilitate prin câștigătorii de competiții, prin apariții de tv, prin prezența în săli și mai ales prin extinderea practicării unui sport care obligatoriu trebuie să fie deschis. Să nu se uite nicio clipă ce marea pepinieră de la Liceul Spiru Haret a fost de culturiștii sub îndrumarea marelui SZEKELY LASZLO, ceea ce arată că ideia contează dacă este pusă în practică din pasiune și cu dăruire



(20 iulie 2016)

No comments:

Post a Comment