Friday, July 29, 2016

Istoria trăită a culturismului românesc


Având particularitățile culturismului de la noi, consider că înainte de a se scrie o istorie a sa este nevoie să se scrie nenumărate cărți disparate sau articole sau să de construiască website-uri dedicate diferitelor momente din culturism. Totul este ca aceste materiale care apar în spațiul public să îndeplinească o serie de criterii din care enumăr:
  • să fie complete;
  • să oglindească obiectiv ceea ce s-a întâmplat;
  • să fie structurate;
  • să fie orientate pe subiecte concrete;
  • să conțină mult material fotografic;
  • să prezinte personalități;
  • să includă tabele cu rezultate din competiții.
După publicarea unor astfel de materiale disparate, se va strcutra și o carte mai amplă de Istorie a culturismului românesc. Acum orice ar dori să înceapă un astfel de demers va întâmpina nenumărate obstacole datorită faptului că multe dintre fapte nu au reflectare completă în presa scrisă. Jurnaliștii, în goană după senzațional scriu tot felul de chestii, fără a spune concret prea multe, iar despre completitudine nici atât. În loc să spună jurnalistiul că la concursul Tiger Clasic care s-a desfășurat în anul 2013, ăn 24 august, Dragoș Popescu a câștigat locul întâi la categoria +85kg, articolul face tot felul de considerații de umplutură, după care vine cu lista participanților, din moment ce apar acolo la bodybuilding clasic vreo 16 persoane, locul întâi fiind câștigat de Ștefan Florin Coșovanu. 
Un autor de carte de istorie a culturismului va face o structurare exact cum este în cartea de istorie. Va fi o parte privind începuturile culturismului, așa cum în istorie există comuna primitivă. Va fi o altă perioadă a începuturilor, când culturismul era o anexă pe lângă zona halterelor, așa cum în istorie există sclavagismul dar și Evul Mediu întunecat. Va exista și o perioadă a culturismului modern, de azi, așa cum există capitole de istoria modernă și contemporană. Dacă este o lucrare de singur autor, acesta va scrie așa cum vede el lucrurile, cu câtă informație deține și mai ales cam cât de obiectiv are capacitatea să se mențină.
O structurare a unei cărți de istorie a culturismului pe teme este mult mai realist a fi abordată. De aceea, se vor include capitole privind:
  • structuri organizatorice și aici se va scrie despre federații și asociații profesionale;
  • cluburi de culturism, pentru care se va descrie un șablon ce va fi completat omogen;
  • culturiști, pentru care se va descrie un șablon ce va fi completat omogen;
  • campionate, pentru care se va descrie un șablon ce va fi completat omogen.
Până atunci, consider necesar ca fiecare website să caute să aibă și o arhivă cu date cât mai complete legate de ceea ce a fost, cînd a fost, unde a fost, cine a participat și tot așa. proasta structurare a unor aplicații de acest tip, în condițiile în care lipsesc restricțiile de resursă pentru stocarea conținutului digital, este inexplicabilă. Tot inexplicabile rămân și trecerea pe restricții de CR a tot felul de banalități, de parcă lumea nu merge înainte și fără ele.
În momentul de față văd a fi scrisă o Istoria trăită a culturismului românesc, ca fiind o carte de autori care au activat în culturism, care au concurat și care știu exact cum au stat lucrurile. Această ideie mi-a venit de la  postarea pe facebook făcută de marele culturist Florin Preduchin: In acest an se vor implini 40 de ani de cand l-am cunoscut pe Eugen la Cupa 30 Decembrie de la Cluj, la sala de la Clujana. Pe atunci, principalul concurs era cel de haltere, iar dupa acesta avea loc si un concurs de powerlifting si unul de culturism. La powerlifting probele erau de genuflexiuni, impins din culcat si tractiuni la bara. Atunci i-am intalnit pentru prima oara si pe Cristian Mihailescu si pe Gheorghe Huma. El se referă acolo la Eugen Kantor, un culturist de valoare uriașă.
Evident, culturiștii chiar după ce s-au retras din activitatea competitională păstrează trofee și diplome și dacă fiecare va publica pe contul său de facebook palmaresul dar și forografii reprezentative, ușor-ușor se strânge materialul necesar scrierii unei istorii trăite a culturismului, mai întâi sub formă de colaje cu indicarea surselor și mai apoi ca o lucrare de sine-stătătoare, cu redundanță controlată. Îmi exprim optimismul că lucrurile se vor mișca.


(30 iulie 2016)




(30 iulie 2016)

No comments:

Post a Comment