Saturday, July 16, 2016

Europa slabă

Europa s-a găsit în fața unui fenomen nou atât de nepregătită încât chiar mă gândesc la faptul că deși André Malraux a precizat într-un interviu acordat în  Le Point din 10 decembrie 1975:  Mi-au pus în gură că Secolul XXI va fi religios, sau nu va fi deloc. N-am spus asta niciodată, bineînţeles, fiindcă n-am de unde să ştiu. Ceea ce spun e mai incert. Nu exclud posibilitatea unui eveniment spiritual la scară planetară. Lucrurile se îndreaptă într-o direcție necunoscută. Bătrânul continent a pus bazele unei abordări greșite a proprie-i evoluții, nefiind în stare să asigure nici armonie, nici liniște și nici echilibru.
Ceea ce se întâmplă acum în Europa are rădăcin vechi, adânci și mai ales efecte dintre cele mai nefericite. O Europă în care indivizii sunt de două tipuri, nii superiori și alții inferiori nu va obține niciodată o evoluție pozitivă, Eu însumi am văzut prin țările pe unde am umblat niște mici gesturi care arătau ca sunt tratat ca un gunoi. Deși hotelul avea camere bune, la prețul plătit de mine am primit o cameră proastă. Deși mergeam pe banii mei la o conferință, am văzut pe unii care erau mult sub mine ca documentare că mă priveau de sus numai și numai că se considerau fiind veritabili deținători ai unor tradiții de care în niciun caz nu erau ei resposabili. Lucrurile nu se opresc aici pentru că oricare dintre noi poartă sămânța unui mod discriminatoriu de a ieși în evidență cu ceea ce nu-i aparține.
Europa de azi este pusă în situația pe care și-a dorit-o pentru că a abordat superficial întreaga problemă, făcând din fiecare ins care nu aparținea unei colectivități pure și elitiste, un adversar, un om care trăiește drame greu de înțeles din exterior. Nu este nicio plăcere ca vânzătoarea unui magazil BILLA de undeva să-mi refuze cardul la plata cumpărăturilor de vreo 20 de euro, doar pentru că eu eram român. I-am dat o hârtie de 500 de euro. Atunci a dorit cardul. Nu i l-am mai oferit și situația de a-mi da rest 480 de euro nu i-a căzut bine. Faptul că nu am uitat acestea este clar s-au sedimentat undeva. Chiar și o profesoară m-a tot bătut la cap cu copilașii din acel spital de boli psihice care trăiau în niște condiții inumane, apăsând de fiecare dată pe acest subiect. La un moment dat m-am ridicat și i-am arătat un derdeluș și i-am zis ca acolo în orașul ei acolo era un crematoriu unde totți cu handicap erau arși. Din acea clipă profesoara aceea nesimțită n-a mai deschi gura.
Europa ar fi trebuit să dea dovadă de un alt nivel de înțelegere a oamenilor și n-a făct acest lucru. După atâțea zeci de ani Europa se confrună cu fenomene de neînțeles dar care au rădăcini în modul defectuos de a-i privi cei superiori, pe cei inferiori. este timpul ca foarte repede oamenii să-și schimbe comportamentul. Nu este vorba de a fi egali în fața legii, ci de a fi egali unii cu ceilalți în viața de zi cu zi, în zâmbetul de salut, în curtoazia cu care ne purtăm unii față de alții pentru a nu ne mai considera unii slugi de către alții care își zic de la sine putere că sunt boieri. Numai eliminarea situațiilor care generează frustrări, numai un comportament din care cei buni sunt cei care merg înainte indiferent de unde vin și cum arată sau cum sunt îmbrăcați, va crea șansa existenței unei Europe echilibrate și sigure, unde fiecare se regăsește ca o adevărată piesă importantă întrun angrenaj complex și plăcut.


(16 iulie 2016)

No comments:

Post a Comment