Thursday, June 16, 2016

Mariile cântecului nostru popular

Așa a fost să fie! cele mai mari cântărețe ale neamului să fie toate Mării, adică Maria Tănase, Maria Lătărețu și Maria Ciobanu.  Fiecare Mărie a fost o Mărie în felul ei, diferită de celelalte.
Maria Tănase, cea mai mare dintre Mării a cântat muzică de pe toate meleagurile noastre. A cântat din zona Gorjului, dar și din Dobrogea dar și din Țara Oașului. A cântat doine, cântece triste, cântece vesele, cântece de leagăn dar și bocete. Din toate cântecele ei a făcut repere și este greu, dacă nu imposibil să încerce cineva să cânte ceva din repertoriul său, fără să se spună că este cu mult mai jos decât reperul. Sunt foarte puține solistele care încearcă pentru că își dau seama că sunt departe de ceea ce a realizat marea cântăreață. S-au scris multe despre Maria Tănase, inclusiv că ar fi fost spioană, dar trebuie spus că vocea ei i-a încântat pe Sadoveanu și pe Brâncuși. Când cânta mai marilor puterii comuniste, i s-a adresat lui Gheorghiu-Dej cu: Ghiță, taci! Acum cânt eu! Dej era cel mai puternic om al statului la acel moment. Au rămas mult prea puține filme și înregistrări video cu marea cântăreată și aici mă refer la cel cu Maria Tănase cu niște flori în brațe și cu ținută de regină. Mă refer și la imaginile cu maria Tănase la Târgul Moșilor. Există și o legendă legată de participarea ei Expoziția mondială de la NewYork din 1939, legată de o asociere de cuvinte care a impresionat. Stau și mă întreb dacă cineva are curajul să interpreteze Cântec de nuntă din Făgăraș.
Maria Lătărețu, acea voce cu totul specială a impresionat o lume întreagă prin repertoriu, prin dimensiunea interpretării și mai ales prin sensibilitate. Ea a cantat Lie ciocârlie, ea a cântat Mărie, Mărie, ea a cântat și Doina Oltului de-ți vine instantaneu să plângi. Am nenumărate CD-uri cu cântecele ei și nu mă opresc în a asculta oricare dintre cântecele ei, unele culese și altele create de ea, dar toate frumoase și reprezentând Oltenia ei dragă. Nici nu știu pe care dintre cântecele mariei Lătărețu să le enumăr aici pentru că fiecare dintre ele este o perlă pe o coroană de valoare inestimabilă așezată peste aceste plaiuri pline de dor și de poveste. Ascult cu mare drag cântecul Vă las cântecele mele, dar ascult și Dor de mamă și Hei lună și De ce nu te-nsori Gheorghiță dar și pe Drumul de la Cepari și și și. Cât de urât surprins am fost când un cântăreț tot cu numele de Lătărețu a fost ofensat când un reporter l-a întrebat dacă există o legătură între numele lui și cel al lui Maria Lătărețu. Răspunsul nefericitului m-a făcut să-l detest pentru totdeauna.
Maria Cobanu este cea de a treia Mărie, care vine din Oltenia și care a beneficiat de existența televiziunii color. Ea a venit cu o voce specială, cu o muzicalitate deosebită și a dat hăulitelor o cu totul altă valență. Nu voi spune nimic despre cântările ei în diferite duete, pentru că nu latura comercială este interesantă. Voi spune că Maria Ciobanu a reușit să facă din unele piese clasic, piese care să fie recunoscute ca ale ei. Mă refer la Lie ciocârlie, cu acele suite de triluri foarte înalte, ma refer și la adaptarea făcută pentru  Te tin minte mai draga Marie, ca omagiu adus Mariei Lătărețu. Ascult cu mare bucurie cântecul ei Ce n-aș da să mai fiu mică, pe care de fiecare dată îl cântă cu aceeași sensibilitate. N-am să scriu niciun cuvânt despre cântecele sale despre viața pesonală cu care a storc lacrimi la spectacolele cu bilete de la sindicat. Ea este mândră de cei trei copii din care doi sunt mari cântăreți, Leontina Văduva fiind o mare soprană, pe care o ascult în concerte cu o plăcere deosebită.

Aștept cu înfrigurare să văd dacă va mai apre încă o voce așa de specială pe care să o adaug celor trei Mării, dar tot Mărie să fie. Au existat trei Mării ale cântului nostru, fiecare aducănd ceva special. Pe toate am avut privilegiul să le văd când au cântat pe scenă. Ce să-mi doresc mai mult?

(16 iunie 2016)

No comments:

Post a Comment