Saturday, April 23, 2016

TVR, TVR, unde e? Nu mai e!

Televiziunea națională cu  foste conduceri incompetente a ajuns și la fundul sacului și fără chiloți. Și totul se întâmplă din cauza simplă și cotidiană, vorba clasicilor socialismului științific, a lipsei unui management de bun simț. Destrăbălul din RTV a fost fără margini și nimeni nu și-a pus nicio problemă de niciun fel. S-a pornit de la premisa eronată că TVR are monopolul, lucru perfect adevărat acum 30 de ani pentru transmisiile pe întreg teritoriul țării. Acum când tehnologia a ajuns așa de departe acest argument a căzut și acum oricine are un capital deloc substanțial și idei deschide o televiziune și penetrează în casele oamenilor instantaneu, dacă are cu ce. Acum se pleacă de la cerințele grupului țintă și se caută ca aceste cerințe să fie îndeplinite. Acum mai mult ca  oricând zicerea clientul nostru, stăpânul nostru este mai adevărată ca oricând. Clientul are telecomanda și ratingul este dat de cei care apasă pe buton și te selectează. Restul este moft.
Toate conducerile nu au fost în stare să facă acea revoluție absolut necesară legată de personal, conținut și obiective. S-a pornit de la premise false precum:
  • toată lumea care lucrează în TVR este de un profesionalism impecabil;
  • personalul din TVR este numeric optim ca nivel;
  • există un sac de bani, fără fund;
  • bălăceala continuă la infinit;
  • dezvoltarea extensivă este cheia succesului.
Au fost nenumărate tentative de a lua bisturiul și de a înlătura cangrena din TVR dar de fiecare dată s-a lucrat asupra piciorului sănătos. Oricine dorește să facă o analiză, lucrurile sunt bazate pe metode clasice, verificate de o mie de ani.
  • Analiza de personal presupune mai întâi să existe o listă a celor care lucrează în TVR și toate documentele care să dea o imagine reală a aportului fiecăruia în derularea activității acolo, inclusiv cu calificativele și salariile primite. este creată o imagine clară legată de resursele umane existente acolo. Vor fi identificate persoanele ce au depășit vârsta de 65 de ani. Sunt identificate persoanele care generează costuri pe categorii: cazare, diurnă, premieri și alte tipuri de cheltuieli dependente de intervale de timp. Prin analiză cantitativă se vede aportul fiecărui salariat la derularea proceselor specifice din TVR, fără a se lua o decizie. Este eronat să se pornească de la premisa tâmpită care era în informatică de reducere a personalului dacă se cumpără un calculator că acesta înlocuia munca oamenilor, deși un calculator necesita cel puțin 50 de programatori pentru a scrie programele destinate rezolvării de probleme din organizație. Erorile majore ale conducerilor TVR au fost acelea de a semăna panică și de a da afară oamenii ca să se reducă cheltuielile.
  • Analiza structurală vizează organigrama TVR în care se vor vedea numărul de posturi, pe categorii și a nivelurilor de subordonare. managementul modern are o serie de principii și analiza organigramei are menirea să se vadă dacă au fost respectate acele principii. Orice organigramă are trebui să fie sub forma unei piramide. Ne amintim că imediat după venirea comuniștilor la putere s-au făcut epurări masive în învățământul superior și vechile cadre calificate au fost înlocuite cu tineri calificați pe puncte, ceea ce a determinat ca piramida să stea cu vârful în sus datorită numărului mare de profesori universitari, situație care s-a perpetuat până în zilele noastre. Se vorbește de sisteme birocratice, de structuri greoaie și de abordări puțin flexibile. Toate calitățile sau toate defectele vor rezulta numai după analiza acelei organigrame.
  • Stabilirea concordanței dintre obiectivele strategice, tactice și cele operaționale definite și modul efectiv în care s-au derulat activitățile în TVR pentru a duce la îndeplinire ceea ce s-a stablit. este important să se utilizeze metode de cunatificare a concordanței pentru a vedea care sunt abaterile, unde s-au înregistrat și mai ales care au fost cauzele care le-au generat. În momentul în care lucrurile stau așa cum stau în TVR nicio forță de acolo nu trebuie să opună rezistență pentru că o decizie care se ia are toate șansele să ducă inclusiv la desființarea TVR și la crearea unei alte instituții de la zero bazată pe cu totul alte principii de management, în care eficiența economică și eficiența socială să meargă mână în mână eliminându-se elementele de căpușare. Se șie că statul este un prost administrator, bla bla bla. dar tot atât de bine se știe că staul are toate pârghiile de a aduce acolo unde nu este, un management nou și de a tăia răul de la rădăcină, adică de a face revoluție, chiar dacă TVR are a se lăuda cum a slujit ea nu revoluția, nici pe revoluționari, ci forțe care au confiscat acel frumos vis al unui popor.
  • Evaluarea programelor nu este o chestie de vendetă, ci aplicarea de criterii cantitative, verificate pentru a ierarhiza produsele media ale unei instituții media, ca oricare altă instituție. De aceea, se inventariază tot ce s-a făcut în TVR ca emisiuni, luând în considerare obiectul care a stat la baza aprobării acelor emisiuni, calitatea lor, costurile, personalul angrenat. Se vor construi  grile și nu mică va fi surpriza când se va vedea ceea ce se regăsea prin proiectele acre solicitau finanțare, adică persoane care pontau 50 de ore pe zi sau erau prin 20 de proiecte cu un fond de timp anual în fiecare dintre proiecte, care de fapt prin însumare dădea ceva echivalent cu 10 ani, cel puțin. este cunoscută lăcomia fiecăruia dintre noi, numai că unii sunt cu mult mai lacomi, dar și reușesc să-și atingă obiectivele. Ca urmare a evaluării nu vor rezulta programe sau emisiuni necesare, respectiv, nenecesare, care trebuie să dispară. A induce frica în oameni este metoda specifică unui management discreționoar și nefericitul de scriitoraș cu amantă comună cu a prezidentului de demult, care a început exact cu asta a eșuat rău de tot.
  • Stabilirea strategiei de urmat vizează un interval scurt de redresare în ideia de a reduce progresiv cheltuielile, folosind ceea ce în contabilitate se cheamă standard costing. Tot procesul de schimbare din rădăcini al TVR trebuie să fie fără sughițuri, fără jertfe și mai ales trebuie să țintească principii și bazele unei structuri de miriapod cu picioare de lut. Strategia, ca orice strategie trebuie să fie detaliată pe etape și să aibe definite obiective clare, nezgomotoase. Dacă se procedează empiric se va produce ceea ce s-a produs și până acum. Vor fi anunțate cifre de disponibilizări. Nu este cazul pentru că TVR nu are resurse de care să-și bată joc. Etapele trebuie să fie cu durate precise, cu obiective precise și cu activități precise. ne dăm seama din start cât de tâmpit este un management când de a doua zi de la o numire managerul vine și prezintă cifre, fără a face o analiză cantitativă dublată de o analiză calitativă.
  • Analiza ratingului care niciodată nu a favorizat TVR se face nu pentru a scoate emisiuni din grilă așa cum eronat s-a făcut, ci mentru a vedea neconcordanțele dintre conținutul emisiunilor și grupurile țintă. Dacă o emisiune se adresează managerilor activi, cu siguranța că dacă este prezentată joia la ora 14,30 când toti managerii sunt la muncă, evident nu conținutul și nici grupul țintă nu au ceva de împărțit, ci trebuie ales alt moment al zilei. ratingul este arma simplist utilizată în mâna șefilor pentru a se răzbuna pe subalterni. Nu trebuie văzut acest rating ca un scop în sine. El trebuie analizat ca dinamică. Acolo unde apar fluctuații este clar că se întâmplă ceva și calitatea emisiunii este fluctuantă iar membri grupului țintă sunt hărțuiți pur și simplu. 
  • Analiza cheltuielilor pornește de la faptul că TVR are un mare avantaj legat de banii siguri din taxe în comparație cu toate celelalte televiziuni care trăiesc fie din bani curați, fie din șpăgi și alți bani negri. Există legi care evidențiază cum stau lucrurile cu orice organizație din punct de vedere financiar și sunt încadrări foarte clare legate de utilizarea banului public, de la neglijența în serviciu, la utilizarea ilegală a banilor sau și mai rău, furtul la drumul mare. Faptul că nu au existat corupții în TVR și a existat corupție, este clar că aici este vorba de complictăți. Toată lumea se victimizează acolo, toată lumea ridică din umeri neputincioasă, dar cine are acces la cașcaval ia feliile cu ambele mâini și le îbeasă între fălci dar le mai bagă și în sân. Analiza cheltuielilor trebuie să evidențieze care a fost stilul de a se cheltui, nu neapărat pentru a găsi vinpvați. L-am apreciat pe acel rector care a avut tăria să accepte să nu se anuleze examenelor pentru  studentele denunțătoare ale cadrelor didactice care solicitau favoruri sexuale în schimbul promovării de examene. Numai așa a reușit să arate cine erau acele gunoaie care ani în șir au poluat mediul academic. Este comparabilă situația, pentru că dacă vor fi căutați cu tot dinadinsul vinovații din TVR, clar că se vor acoperi unii pe alții și nu se va ști niciodată care au fost mecanismele dezastrului economic de acolo.
Numai cine dorește să ia taurul de coarne va avea succes, pentru că altfel drumul este anunțat de la început că este înfundat. Niciodată nu trebuie să te uiți la cățelul care mârâie, ci trebui văzut cine este stăpânul. Așa că dacă se începe prost presiunile sunt imense. Nu știu cum mama dracului s-a întâmplat că acestă instituție fanionsau care ar fi trebuit să fie fanion pentru media, a avut în frunte indivizi care n-au condus barem o roabă cu mortal sau cu gunoaie de colo-colo să vadă care sunt responsabilitățile de la a pleca de la un punct și de a ajunge în alt punct și de a răsturna roaba exact acolo unde trebuie și mai ales cum trebuie. Când mușuroiul de furnici este agresiv și neperformant, trebuie un personaj eficient, care cunoaște legile și nemilor, care știe ce obiectiv are de dus la îndeplinit. Prin 2003 am văzt un tinerel de 27 de ani cum singur restructura o universitate veche din Olanda. Avea foarte clar totul și mari profesori trebuiau să aleagă noi poziții sau plecau. Era totul foarte clar. Un puști, fără mamă, fără tată cum se zice pe Dâmbovița, într-o săptămână cât am stat acolo în birou, cu calm, cu tact și cu bun simț a dus la îndeplinire un obiectiv. Nu am auzit răgnete, nu am auzit telefoane, nu am văzut ieșiri nervoase. Era loc pentru toată lumea. Numai că erau alte locuri. Ceea ce se face pe Dâmbovița apare nenatural, forțat, subiectiv, obscen chiar prin dimensiune și prin soluții aberante. Pentry a se face curățenie în TVR este nevoie de creier și nu de tărâțe. Pentru a se face curat în TVR este nevoie de a trage aer în piept și a accepta că așa nu mai este posibil să se continue. Curățenia nu se face din exterior către interior. Dacă vedem procesul ca un set de cercuri concentrice, parcurgerea se face de la centru spre exterior. Forțele externe nu știu ce înseamnă televiziune. Trebuie abordată problema din interior, dinspre centru, către cercurile care merg spre exterior. este vorba de a nu vorbi despre sacrificiu și sacrificați, ci de a vorbi despre dezvoltare. TVR nu se reorganizează, pentru că reorganizarea este un proces în care vrăbiile sunt izgonite de pe crengile unui arbore și ele revin dar pe alte crengi. Dezvoltarea TVR este cu totul și cu totul altceva. Se ia totul de la zero căci este vorba de o nouă construcție. Orice altă abordare este un fâs și dacă se va face ceva peste 5 ani se va vedea că s-a ajuns exact în punctul unde este TVR azi, adică în dezastru total.
Pentru a face ceva diferit trebuie:
  • definit un nou obiectiv;
  • elaborată o nouă strategie;
  • construită ă nouă arhitectură funcțională;
  • stabilite etape;
  • derulare procese prin autoselecție;
  • reiterare până la amortizare.
Dacă nu se va proceda așa, tot ce se va obține va fi numai o umbră a ceea ce a fost și nostalgiile vor fi dominante, iar cu năravuri în adormire reculul este inevitabil. Numai ceva nou, absolut diferit ca arhitectură, principii și management va aduce acea schimbare care să facă din TVR exact ceea ce așteaptă de la ea plătitorul taxei și așa nesimțit de mare în condițiile în care eu urmăresc nici 15% din programle jegoase, stupide, monotone, neinteresante, prăfuite, zgomotoase, sordide, lălăite, pline de vorbăreală, repetitive, clientelare, anoste și aiurea ale acestei televiziuni slabe în raport cu oricare altă televiziune  comercială












No comments:

Post a Comment