Friday, January 22, 2016

Autostrăzi și oarece

Ideia de a avea autostrăzi aici nu este de azi și nici de ieri. Ideia de a nu avea autostrăzi este recentă. Înainte de 1989 nu era nevoie de autostrăzi pentru că nu erau multe autoturisme, mașinile cu gabarit mare mergeau cu viteze mici și tipologiile de industrii nu necesitau perioade scurte de transport, mărfurile nefiind perisabile.
Așa cum nu ne-am dezbărat de abordările primitive ale comunismului scorniceștean, nici modelul rețelei de transport bolșevic nu a fost abandonat la nivel mental.
Rețeaua noastră de autostrăzi este de un ridicol colorat, sublim și găunos, încât au fost spulberate toate spearnțele de a lega marile orașe prin drumuri de mare viteză. Cine mai speră ca distanța București - Arad să fie parcursă în mai puțin de 10 ore este deja un visător incurabil. Cine mai speră să meargă pe autostrada București - Suceava, înseamnă că a pierdut orice contac cu realitatea.
S-au dus pe apa sâmbetei sume astronomice și autostrăzi nu sunt. unui om mediocru nu trebuie să i se ceară soluții superioare, nu că sărăcuțul nu ar dori să le dea. El este mediocru și soluțiile sale îi sunt pe măsură, adică mediocre.
S-a vorbit despre master-plan. E un cuvânt compus din master și cuvântul plan și se traduce printr-un dosar ce conține o hartă cu țara și autostrăzile care se vor construi, precum și un text care etapizează procesul de construire.
Cine are curiozitatea să compare master-planurile discuatte și aprobate va avea ca rezultat concluzia că au fost făcute de niște nepricepuți, iar aprobările le-au dat niște neisprăviți. Toate s-au întâmplat nu din reacredință, ci din limitele în gândire ale tuturor ajunși acolo unde s-au gandit soluțiile dar și acolo unde au fost aprobate acele soluții.
rezultă cu claritatea cristalului că așa cum stau lucrurile acum, nimic nu se va mișca, iar marele Sadoveanu a avut perfectă dreptate când a scris romanul Locul unde nu s-a întâplat nimic, în 1933.
Căci neîntâplându-se nimic, adică nimic bun, podul de la Giurgiu nu a fost operațional toată vara anului 2015, bucățica de autostradă Sibiu-Orăștie s-a dărâmat, ca în mitul meșterului Manole și tot așa.
Consideram normal ca înainte de aîncepe lucrarea Comarnic-Brașov, proba să fie dată pe un traseu ușor, să zicem o autostradă București-Giurgiu, cu o vama modernizată, demnă de o tară membră a UE. Drmul de la benzinăria de la vamă, până la ieșirea din țară parcă este dupăbombardament și reprezintă o reflectare sublimă a nesimțirii unora care cer tot felul de taxe pe la ghișee.
(22 ianuarie 2016)

No comments:

Post a Comment